ÜNİTE 1: İDARE KAVRAMI
İdare hukukunun konusu devlet idaresidir. Dernek,şirket,vakıf gibi özel kesim idareleri
idare hukukunun konusu oluşturmaz,kapsamına girmez.
Devletin Fonksiyonları; Yasama yetkisi TBMM.’ne aittir.Yürütme yetkisi
Cumhurbaşkanı,Başbakan ve Bakanlar Kurulu.Yargı yetkisi bağımsız mahkemelere
aittir.Organik Anlamda İdare;
(İdari organlar esas alınarak oluşur.)Yasama ve yargı organının dışında,başında
hükümeti oluşturan(Bakanlar Kurulu)münferit bölümlerin yer aldığı ve devlet tüzel
kişiliğini temsil eden merkezi idare ile belirli yörede yaşayan insanların mahalli
müşterek ihtiyaçlarını karşılamak üzere kurulan mahalli idareler ile belirli idari
hizmetleri görmek üzere teşkilatlanmış kamu tüzel kişilerini kapsar. Türk İdare
Teşkilatı1)Merkezi Yönetim Teşkilatı(Devletin tüzel kişiliği)a)Merkezi
Teşkilat(başkent):Cumhurbaşkanı(Denetleme Kurulu),Başbakan(Bakanlar
Kurulu),Bakanlıklar,MerkezdekiYardımcı Kuruluşlar: Danıştay,Sayıştay,Milli Güvenlik
Kurulu,Devlet Planlama Teşkilatıb)Taşra
Teşkilatı:İl(vali),İlçe(kaymakam),Bucak(bucak müdürü)2)Yerinden Yönetim
Teşkilatı(Mahalli İdareler)a)Yerel Yönetimler:İl Özel İdareleri,Belediye,Köyb)Hizmet
Yerinde Yönetim:Kamu Kurumları,Kamu Kurumu Niteliğindeki Meslek
Kuruluşları(odlar,barolar)
YARGI SİSTEMİ1)ADLİ YARGI:Özel hukuk uyuşmazlıklarını çözer,ceza kanunu
uygulanır.a)Hukuk Mahkemeleri:Sulh hukuk,Asli hukuk,Ticaret ve İş
mahkemesib)Ceza Mahkemeleri:Sulh ceza,Asliye ceza,Ağır ceza,DGM Bu mahkemeler
ilk derece mahkemesidir.Temyiz merci Yargıtay’dır.2)İDARİ YARGI:Kişiler ile idare
arasındaki idare ve vergi uyuşmazlıklarını çözer.Vergi Mahkemesi;Kişilerin idare ile
olan vergi uyuşmazlıklarını çözer.İdare Mahkemesi;İdarenin hukuka aykırı olarak
yapmış olduğu idari işlem ve eylemlerden doğan davaları görür.Askeri Yüksek İdare
Mahkemesi(AYİM);Kendine tabi ilk derece mahkemesi yoktur.Yüksek
mahkemedir.Askeri hizmete ilişkin ve asker kişilerin idare,işlem ve uyuşmazlıklarını
görür.Sayıştay;Genel ve katma bütçeli kuruluşların hesap ve işlemlerini kesin hükme
bağlayan mahkemedir.Sayıştay yüksek mahkemedir ancak anayasada sayılmaz.
3)ANAYASA YARGISI:Anayasa mahkemesi yetkilidir.Görevi;kanunların,K.H.K ’ların
,T.B.M.M içtüzüğünün anayasaya aykırılığı hakkında iddiaları karara bağlar. Yüce
divan sıfatıyla yüksek dereceli memurları yargılama yetkisine sahiptir.4)SEÇİM
YARGISI:Seçimlerle ilgili itirazları ve şikayetleri karara bağlayan Yüksek Seçim
Kurulunun oluşturduğu bir yargı organıdır.Seçim yargısı ile il ve ilçe seçim kurullarının
kararlarını inceler.Yüksek Seçim Kurulunun oluşturduğu yargı
organıdır.5)UYUŞMAZLIK YARGISI:Anayasa’nın öngördüğü bir yüksek
mahkemedir.Adli yargı ile idari yargı organlarının görev ve hüküm uyuşmazlıklarını
kesin karara bağlar.
YÜRÜTME VE İDARE Yürütmenin içinde bulunan Bakanlar Kurulu ve hükümet
yasama ile olan ilişkileri,diğer devletlerle olan ilişkileri hükümetin genel politikasının
gösterildiği programların hazırlanması Bakanlar Kurulu’nun siyasi nitelikli işleridir.Cumhurbaşkanı Türkiye Cumhuriyetinin başıdır.Türk milletinin birliğini temsil
eder. Devlet organlarının düzenli ve uyumlu çalışmasını gözetir ve sağlar,bu nedenle
cumhurbaşkanlığı makamı da siyasi niteliktedir.Bakanlar Kurulu’nun yapmış olduğu
salt siyasal nitelikteki işlemlerinin dışında kalan devletin günlük gereksinimlerini
karşılamak için yapılan faaliyetler idari fonksiyonu oluşturur,bu işlemler de yürütme
içinde saydığımız idare organının tanımını verir.Bakanlıklar kamu hizmeti görmek
üzere teşkilatlanmış birimlerdir. Bakanlar bu birimlerin en yüksek amiri konumundadır
ve idari hizmet yaparlar.Başbakan’ın görevi,idari hizmet yapan bakanlıkların başındaki
bakanların görevlerini anayasa ve kanuna uygun biçimde yürütülüp yürütülmediğini
gözetmek ve düzenleyici önlemler almak yetkisine sahiptir.Başbakan bakanların
hiyerarşik amiri değildir.Çünkü siyasi niteliği ağır basmaktadır.Altlık-üstlük ilişkisi
yoktur. MAHALLİ İDARELER Bu birimler kanunla kurulur. İl,belediye ve köy
halkının müşterek ihtiyaçlarını karşılamak üzere kurulan kamu tüzel kişileridir. Mahalli
idarelerin devlet kamu tüzel kişiliğinin dışında ayrı bir kamu tüzel kişilikleri
vardır.ÖTEKİ KAMU TÜZEL KİŞİLER Tüm ülkede yürütülmesi gereken idari
hizmetler devlet tüzel kişiliğinin dışında oluşturulmuş ayrı kamu tüzel kişileri
tarafından yerine getirilir,özellikle teknik bilgi,donanım ve özellik gerektiren konularda
devlet bu yola gitmiştir.(üniversite,hastane,TRT)YASAMA FONKSİYONU VE
İDARE FONKSİYONUYasama fonksiyonu; TBMM tarafından yerine getirilir,yasa
koymak,değiştirmek ve kaldırma yetkisine sahiptir. Yasaların genel özelliği
genel,soyut,sürekli norm olmalarıdır.İdari fonksiyon yasama organının koyduğu
genel,soyut ve sürekli normları belirli kişi ve durumlara uygular.Genel,soyut,sürekli
norm koymak maddi anlamda yasama fonksiyonudur.Özel af ilanı,mahkemelerin
verdiği ölüm cezalarının infazı gibi normlar,genel norm niteliğinde olmayıp belirli kişi
ve durumlara ilişkin normlardır.İdari fonksiyon içerisindeki birtakım işlemler ise
yasama organının yaptığı genel,soyut,sürekli norm niteliğindeki işlemler olabilir bunlar
yönetmelik ve tüzüktür. Yasama organı hükümetin siyasal denetimini yaparken meclis
işlemleri ,bu faaliyetlerin dışında kalan işlemler yargı organının faaliyetinde dahil değil
ise bu faaliyetler yasama organının idari faaliyetleridir. YARGI VE İDARE
1)Hukuk düzeninin ihlali konusunda iddia,2)Bu iddianın gerçekliği konusunda
tespit,3)Tespit gerçekleşmişse ihlali yapana bir yaptırım uygulanır.İdarede zaman
zaman yargının yaptığı gibi disiplin cezası verilerek yargı fonksiyonu yerine
getirilebilir.Burada dikkate alınacak ölçüt organik anlamda yargı fonksiyonudur. Eğer
ihlali ve tespiti mahkemeler yapıyorsa yargı fonksiyonundan bahsederiz.İDARİ
FONKSİYONUN KONUSU,AMACI İdari fonksiyonun konusu devletin yasama ve
yargı fonksiyonları ile yürütmenin salt siyasal nitelikteki faaliyetleri olan Bakanlar
Kurulu’nun oluşturulması hükümetin siyasal programının hazırlanması gibi işlemlerin
dışında kalan toplumun günlük gereksinimlerini karşılamak ve günlük yaşamın
devamını sürdürmek için yapılan tüm kamusal iş ve faaliyetler idari fonksiyonun
konusudur. İdari fonksiyon,idari makamlarca yerine getirilir. İdare özetle kamu
hizmeti yapar.Yasama organı da zaman zaman idari işlemler yapar. Esasında yasama
organının görevi şekli kanun çıkarmak,meclis işlemleri yapmaktır. Yasama organının
yapmış olduğu meclis işlemlerinin bir kısmı örneğin bürp ve muhasebe işlemleri
bunların düzenlerinin takibi,memurların özlük işlemleri yasama organının idari
nitelikteki işlemleridir.Yargı organı ise kural olarak hukuki uyuşmazlıkları çözer ancak
zaman zaman idari nitelikteki işlemleri de mevcuttur. Bunlar mahkeme kalemlerinin
işlerinin yürütülmesi ve mahkeme personelinin yönetimi.Not :Yasama ve yargı zaman
zaman idarenin yapmış olduğu idari nitelikteki işlemleri yapabilirken,idare, yasama ve yargının yaptığı işlemleri yapamaz ancak yürütme organı olan Bakanlar Kurulu
KHK.çıkararak yasama kurulunun görev alanına giren kanun yapma işine benzer
nitelikte işlemler yapabilir.İDARİ FONKSİYONUN AMACI İdari fonksiyonun amacı
kamu yararıdır. Kamu yararını gerçekleştiren bu hizmetler özel kesimler tarafından ya
karlı olmaması sebebiyle veya bu ihtiyaçlar toplumun günlük gereksinimlerinde
zorunlu olarak yapılması gereken işlemler olduğu için devlet tarafından özel kesimlere
gördürülmezler. Özel kesimlerin amacı kazanç,başarı ve kişisel çıkardır. İdare ise bu
kıstaslara değer vermeksizin topluma hizmet sunma ve kamu yararını sağlamak için
bu hizmetleri sürekli olarak yapar.İDARİ FONKSİYONUN ÖZELLİKLERİ 1)İdari
fonksiyon,idari işlemler ile yerine getirilir.2)İdari fonksiyon devletin sahip olduğu
üstün ve ayrıcalıklı yetki olan kamu kudreti kullanılarak yerine getirilir.(Kamu
gücü)3)İdari fonksiyon sürekli bir devlet fonksiyonudur.a)İdari işlem, idarenin yapmış
olduğu belirli bir tür kamusal işlemlerdir.b)Devlet özel kişiler karşısında üstün ve
ayrıcalıklı yetkilerini kullanarak gerçekleştireceği idari işlemleri daha rahat biçimde
yapabilir. İdare kamu yararını gerçekleştirmek için özel kişilerle eşit konumda değil
daha üstün ve ayrıcalıklı yetkilerle donatılmıştır.c)İdari fonksiyon,sürekli bir devlet
fonksiyonudur. İdare bireylerin talebi olmasa dahi doğrudan doğruya yapılan sürekli
kamu hizmetini sunmak durumundadır.Yasama organı ve yargı organı işlemlerini
zaman zaman icra ederken,idare bu işlemleri sürekli yapmak durumundadır.İDARE
NE İŞLEMLER YAPAR1)Bireylerin can ve mal güvenliğini
sağlar.2)Sağlık,eğitim,elektrik,su,doğalgaz gibi tüm kamuyu ilgilendiren hizmetler
yapar.Bireyler davalı ve davacı olmadıkça doğrudan yargı ile ilişkileri söz konusu
olmaz,bireyleri etkilemez. Bireylerin yasama ile olan ilişkileri siyasi niteliktedir.
Örneğin seçimlere katılmak gibi. Yargı ile olan ilişkiler hukuki niteliktedir.
İDARENİN GÖREVLERİ Toplumun günlük gereksinimleri ne ise ve kamu yararını
gerçekleştirebilmek için yürüttüğü faaliyetler idarenin görevidir.Toplumun günlük
gereksinimlerini belirlemek ve tespit etmek siyaset biliminin yani yönetim biliminin
işidir. Bu gereksinimleri belirleyen makam yasama organıdır.Yasama organı günlük
gereksinimleri belirlerken ülkede geçerli olan ekonomik sosyal ve siyasal düzeni
dikkate alır. Üç tür devlet yapısı vardır.
1)Liberal Devlet;Liberalizm toplumun dış güvenliğini sağlayan ve yaşama sınırlı
şekilde müdahale eden devlet düzenidir. Liberal devlette kamu yararının bireylerin
serbest rekabet içerisinde gerçekleşeceğini savunan düzendir.2)Sosyalist
Devlet;Sosyalizm liberal devletin tam tersidir. Devlet bireylere serbest rekabet alanı
bırakmamıştır. Bütün işlemleri devlet üstlenip yürütür yani toplumun her yönüne
müdahale eden devlet sistemidir.3)Sosyal Devlet;Liberal devlet ile sosyalist devlet
arasında yer alır. Sosyal devletin ortaya çıkış sebebi ,liberal düzende doğan sınıf
farklılıklarının,eşitsizliklerinin giderilmesidir.Yani sosyal devlet bireylerin
gerçekleştiremeyeceği toplumun ortak ihtiyaçlarını kendisi yaparken diğer bir takım
ihtiyaçlar,hizmetler için özel kesime iş yapma imkanı tanımıştır.Sosyal Devletin
Özellikleri 1)Serbest rekabet içerisinde özel kişilerinde kamu yararımı
gerçekleştireceğine inanır.2)Bazı alanlarda kamu yararını sadece kendisinin
gerçekleştireceğine inanır.T.C. Devlet İdaresinin Görevleri;1)Milli Güvenliğin
Korunması;Milli güvenliğin korunmasından ve yurt korunmasından dolayı TBMM.’ne
karşı Bakanlar Kurulu sorumludur. En ilkel görevidir.2)Kolluk Faaliyetleri;Ülkenin
içgüvenliğinin sağlanması. İçişleri Bakanlığı’na bağlı jandarma ve polis teşkilatından oluşur.3)Kamu Hizmeti;4)Özendirme ve Destekleme Faaliyeti;Bunlar devletin
yetişemediği alanlarda bu alanlarda çalışmak isteyen bireylerin desteklenmesidir.5)İç
Düzen Teşvik Faaliyeti;İdari bilimlere personel yetiştirmek,araç gereçleri temin etmek
personeli uzmanlaştırmak gibi faaliyetlerdir. Diğer görevler topluma
yönelikken,içdüzen faaliyeti kamuya yöneliktir.6)Planlama;İdarenin yapacağı kamu
hizmetlerinde belirli bir sırayı oluşturması ve planlama yapmasıdır. Devlet Planlama
Teşkilatı ve MGK.’nin yürüttüğü faaliyetlerdir.Yürütme ve İdarenin Görevleri1)Haber
alma 2)Olağanüstü hal ve sıkıyönetim ilan etme3)Silahlı kuvvetlerin personel araç
gereç gibi gereksinimlerini karşılama
İdare Hukuku Özet 1 2 3 4 5 Ünitehttp://www.katipdestek.com/konular/hukuk-mahkemeleri
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder